top of page
Nahoru
22.png
04_.png

SEKCE 5 PROSTOR OBRAZU
SEKCE AUDIOVIZUÁLNÍCH PŘÍSPĚVKŮ

Sekce 5
Hornakova

Bienále figurálnej kresby a maľby
MgA. Lucia Horňáková Černayová

 

Naša škola organizuje celoslovenskú súťaž Bienále figurálnej kresby a maľby už 12 rokov tzn. 6 ročníkov. V našej praxi v rámci súťaží detskej tvorby nám chýbala možnosť porovnať kvalitu prác a výmeny skúsenosti z oblasti vyučovania klasickej figurálnej kresby, preto sme začali organizovať túto prehliadku. V súčasnosti sme Bienále rozšírili o medzinárodný kontext a nadviazali spoluprácu s organizáciou Insea a Assisinternationalschool. Našim cieľom je prezentácia tvorivosti mladých ľudí vo výtvarných médiách figurálnej kresby a maľby aj z iných kútov Európy. Ponúkame túto možnosť školám v Európe prostredníctvom novej spolupráce, ktorej výsledkom budú tri výstavy prác detí a mládeže v troch krajinách spojená s rozličnými vzdelávacími aktivitami pre pedagógov. Výtvarnú tvorbu a tvorivosť vidíme ako dôležitú súčasť histórie a kultúry. Jej pôsobenie presahuje do všetkých oblastí ľudskej činnosti. Podporu kreativity vidíme ako jeden zo spôsobov získavania a rozvíjania základných zručností jednotlivca. K očakávaným cieľom tohto projektu je nadviazanie novej spolupráce, nájdeniu nových inovatívnych tém a postupov v pedagogickej praxi a nových možností prezentácie výsledkov tvorby v zahraničí.

 

O autorce:

Aktuálne učím vo výtvarnom odbore na ZUŠ Karola Pádivého v Trenčíne a som doktorandkou v ateliéri Mäkkej plastiky na Fakulte výtvarných umení Akadémii umení v Banskej Bystrici, stojím za projektom HALA sympózium výtvarného umenia v Trenčíne. Instagram @luciahornak FB @Lucia Horňáková Černayová www.luciahornak.sk/ Naša škola ZUŠ Karola Pádivého poskytuje základné umelecké vzdelanie v štyroch odboroch- hudobnom, literárno-dramatickom, tanečnom a výtvarnom. Výtvarný odbor navštevuje okolo 900 žiakov a učí tu 7 pedagógov. www.zustrencin.sk www.facebook.com/zustrencin

Repa

Filmová animace jako tvůrčí výzva distanční výuky | Mgr. Karel Řepa, Ph.D.

 

Příspěvek prezentuje soubor krátkých animovaných filmů, vzniklých v rámci distanční výuky výběrového semináře Experimentační výtvarné činnosti na 1. stupni ZŠ. Tento je koncipován jako metodická nadstavba ke standardní výtvarně-didaktické přípravě studentek a studentů učitelství prvního stupně ZŠ a svou náplní se zaměřuje mj. na zprostředkování intermediálních forem výtvarných činností, využitelných v praxi výtvarné výchovy. Již od počátku virtuálně moderovaného semestru (prostřednictvím platformy MS Teams) a přesunutí tvorby ze školních ateliérů do domácího prostředí bylo zřejmé, že absenci tvůrčích interakcí ve skupině bude nutné nahradit tvorbou více zacílenou na individuální tvůrčí výpovědi. V improvizovaném režimu se tak zformulovala nová, v domácích podmínkách realizovatelná, tvůrčí výzva, spočívající v souvislejší práci s univerzálním výtvarně-vyjadřovacím médiem, umožňujícím soustředěnou a zároveň velkorysejší práci s vlastními tématy. Semestrální tvůrčí úkol spočívající ve vytvoření autorského animovaného filmu či animovaného videoklipu se pro výše naznačené cíle stal takřka ideální volbou. Práce na autorských filmech zabrala celkem dva měsíce a jejich vzniku předcházelo počáteční uvedení do problematiky výtvarné animace, včetně úvodní technologické instruktáže a demonstrace základních animačních postupů. Výsledných dvanáct filmů od dvanácti autorek je důkazem, že filmová animace představuje jedinečné a technologicky nenáročné tvůrčí médium, otevírající v podstatě nekonečný prostor pro autentické vyjádření. Jak vidno na prezentovaném filmovém pásmu, práce s rozpohybovanými obrazy se, v kombinaci se zvukovými stopami, stala prostředkem osobitých výtvarných experimentů, volných asociačních her, stejně jako soustředěnou komunikací osobních výpovědí skrze precizně promyšlené narace a scénické postupy. Prezentované animace vznikly převážně metodou stop-motion animace a časosběrné práce s digitální fotografií.

 

O autorovi:

Mgr. Karel Řepa, Ph.D. Působí jako pedagog na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty JU v Českých Budějovicích, na které rovněž vystudoval obory Učitelství českého jazyka a výtvarné výchovy a Arteterapie. Ve svém doktorském studiu se zabýval teoriemi tvůrčího procesu z pohledu psychodynamicky orientované psychologie. Profesně se zabývá se didaktikou výtvarné výchovy pro první stupeň ZŠ, vedle které vyučuje také dějiny výtvarné kultury, environmentální tvorbu a předměty výtvarné přípravy.

Vichrova

Permanentní balení
Mgr. et Mgr., MgA. Petra Vichrová 

 

Obrazy reagují na současnou konzumní společnost a způsob života, kterému se dnes nedá úplně zcela vyhnout. Jedná se o sérii igelitových pytlíků se zabaleným obsahem. Igelit zde představuje atribut dnešní moderní společnosti a neodmyslitelnou součást života. Je na každém, jak dovede reflektovat svůj přístup k životu, životnímu přístupu i sám k sobě. Igelitové pytlíky sloužící jako transport ovoce z obchodů i jejich uchovávání. Igelit odkazuje také na současný způsob života a jablka v něm uvězněná mohou vyjadřovat stísněnost v uzavřeném prostoru. Hniloba na jablkách připomíná pomíjivost života i současný problému nadprodukce konzumu a degradace zboží. Z výtvarného hlediska nabízí Igelit ale také vizuální přitažlivost pozorovaných věcí skrze průhlednost materiálu. Zobrazované tvary a barvy se vzájemně prolínají, mizí a opět objevují a vznikají tím působivé deformace tvarů.

 

O autorce:

Působím na Katedře výtvarné výchovy Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, založila jsem a vedu výtvarný ateliér vipart, sídlící v Českých Budějovicích. Ateliér nabízí výtvarné kurzy pro děti, dospělé a přípravu na talentové zkoušky. V současné době jsem v doktorském programu na Katedře výtvarné výchovy Masarykovy univerzity v Brně. Vystudovala jsem Akademii výtvarných umění v Praze a věnuji se také vlastní volné malířské tvorbě.

Bastanova

Animovaný film O krávě 

MgA. Pavla Baštanová

 

Autorský projekt Pavly Baštanové, který je právě ve vývoji s podporou Státního fondu kinematografie, je krátkometrážní animovaný film. Hlavními protagonisty jsou zde krávy, které reprezentují širší téma filmu věnující se vztahu člověka a přírody v současném světě. Klade otázky po smyslu našeho lidského počínání, vztahu ke zvířatům a možnosti naší nápravy a změny našeho neudržitelného životního stylu. Animovaný film je výborným uměleckým prostředkem pro ztvárňování závažnějších témat hravou formou a je také atraktivním médiem pro širokou veřejnost.

O autorce:

Pavla Baštanová vystudovala animovanou tvorbu na UTB ve Zlíně a UMPRUM v Praze. V současné době studuje doktorský studijní program Výtvarná pedagogika na Univerzitě Palackého v Olomouci. Ve své tvorbě se věnuje animaci, ilustraci a grafice. V rámci svého studia se zabývá neformálními výtvarnými institucemi a jejich přínosem pro společnost mimo rámec formálních vzdělávacích institucí.

 

O_Krave.jpg

Obr. 1 Pavla Baštanová, Krátký animovaný film O krávě, vizuální styl

O_Krave_2.jpg

Obr. 2 Pavla Baštanová, Krátký animovaný film O krávě, vizuální styl

Video 1 Pavla Baštanová, Kráva a býk, ukázka z animovaného filmu O krávě

Video 2 Pavla Baštanová, Moucha, ukázka z animovaného filmu O krávě

Vilhelmova

Význam prázdné a plné obrazové plochy autorské knihy | doc. Lenka Vilhelmová, ak. mal.

 

Předkládaný příspěvek pod názvem Význam prázdné a plné obrazové plochy autorské knihy se zabývá studentskými knižními projekty, které jsou ve formě autorské knihy, tvořených na téma proměny. Popisuje proces tvorby a tvůrčí dialog prázdného a plného prostoru v ploše stránek knihy. Zmiňuje význam prázdné obrazové plochy. Součástí teoretické úvahy je obrazový doprovod z vybraných knižních artefaktů.

 

O autorce:

Lenka Vilhelmová působí na KVV PF JU České Budějovice, v rámci svého pedagogického působení se věnuje výukové, umělecké a publikační činnosti. Je vedoucí katedry a docentkou.

Valerianova

Stín hry 

Mgr., BcA. Dita Valerianová &
Mgr. Lenka Burešová

 

Od fenoménu horror vacui a experimentální výtvarné výchovy až k digitálním kresbám či tradičním malbám jež jsou i projekcí prvků počítačových her. Výtvarné práce, jež jsou dílem našich žáků, které vedeme různými a osobitými cestami k umění. S kolegyní doktorandkou Lenkou Burešovou máme každá své výtvarné metody, kterými zkoumáme prostor, jež tematicky kontrastuje ale v určitých jeho bodech dochází k setkání či prolnutí. Vytvořily jsme tedy sekci vybraných výtvarných děl i činností, které dokumentují naše výtvarně-pedagogické přístupy.

O autorkách:

Dita Valerianová: v letech 2013–2017 probíhala má studia na FaVU v ateliéru malířství 2 pod vedením doc. MgA. Luďka Rathouského a MgA. Jiřího Franty. V týmové spolupráci jsem vedla školní galerii 209. Po studiích na FAVU jsem přestoupila na KVV MU v Brně, kde jsem obhájila diplomovou práci pod vedením Mgr. Petra Kamenického, Ph.D. Současně působím jako doktorandka pod vedením doc. PaedDr. Hany Stehlíkové Babyrádové, Ph.D., a vedu pedagogické praxe. Zaměřuji se především na intermediální přístupy v malbě a výtvarném projevu, jejichž inspirace plyne často z virtuálního prostředí a počítačových her.

Lenka Burešová je studentka doktorandského programu na KVV MU v Brně. Ve své výzkumné práci navazuje na magisterské téma, které je zaměřeno na experimentální výtvarnou praxi – fenomén horror vacui. V rámci výtvarné pedagogiky se věnuje experimentální a zážitkové tvorbě na brněnské soukromé umělecké škole a současně se věnuje výtvarné a estetické výchově na víceletém gymnáziu. Jako galerijní lektorka vede animační programy a výtvarně edukační projekty pro veřejnost, které účastníkům zprostředkovávají současné výtvarné umění.

Společensky angažovaný plakát 

MgA. Jana Hradcová

 

Soubor plakátů představuje práce žáků čtvrtých ročníků střední školy VOŠ, SPŠ a SOŠ Varnsdorf, oboru Grafický design. Výběr předkládá práce na společenská témata a ekologii. Žáci si samostatně volí stěžejně ta, která se jich dotýkají v osobní rovině. Role pedagoga spočívá zejména v podnícení zájmu o aktuální dění, společenskou angažovanost, ve zprostředkování širšího kontextu, v podnícení diskuze o cílové skupině, způsobu znázornění a udržení ochoty k dlouhodobé systematické práci. Každý si v rámci své práce vyzkouší řadu profesí jako je idea maker, image maker, copywriter, dtp pracovník, což mu usnadňuje pozdější profesní směřování. Ač jsou na plakátech zobrazeny i závažné otázky, žáci se je snaží zpracovat s humorem a nadsázkou.

O autorce:

Pedagožka a grafická designérka svou výtvarnou dráhu započala studiem na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Železném Brodě (1993–1997). Pokračovala na Fakultě umění a designu v Ateliéru grafického designu, UJEP v Ústí nad Labem (2001–2006), pod vedením prof. akad. mal. Karla Míška, Ph.D. V nedokončeném doktorandském studiu na FUD, UJEP (2008–2016) se věnovala společenskému plakátu. Dlouhodobě spolupracuje na vizuální podobě řady osvětových a výukových projektů pro společnosti KuPROG, IREAS, NSEV Kladno Čabárna. Rovněž se podílí na propagaci sklářských a keramických výtvarníků.

Hradcova
Divisova

Papír – plnohodnotné médium v prostorové tvorbě | Mgr., Bc. Olga Divišová

Papír – plnohodnotné médium v prostorové tvorbě | Mgr., Bc. Olga Divišová

 

Soubor vybraných studentských prací prezentuje možnost využití papíru jako svébytného materiálu v prostorové tvorbě v rámci distanční výuky. Papír zastává klíčovou roli ve výtvarné edukaci jako nezastupitelný podkladový materiál v plošné tvorbě. V trojrozměrných výtvarných činnostech se potom často objevuje v modifikované podobě papírmašé nebo jako odpadový materiál. Papír i v jeho základní podobě zastává roli jednoduše zpracovatelného média pro budování prostorových konstrukcí objektů a reliéfů, to vše korunované jeho snadnou dostupností i v době distanční výuky, kdy možnost opatřit si základní výtvarný materiál byla velmi limitovaná. Ukázka papírových studií vznikla v rámci předmětu Modelování I, který je úvodem do prostorové tvorby a součástí studia Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň na KVV PF JU. Lekce byly koncipovány jako výtvarné „etudy“, od základních plastických tvarů s náměty Kokon a Živý organismus, přes reliéfní zpracování prostoru s náměty Abstraktní krajina a Mikrosvět. Výtvarná činnost vrcholila závěrečnou prací na vlastní téma, přičemž veškeré práce studenti tvořili v domácích podmínkách za pomocí papíru, nůžek a lepidla. Většina vzniklých prací se vyznačovala precizním zpracováním, což mohla mít za následek větší časová dotace a možnost jejího lepšího rozvržení při distanční výuce. I s využitím minima vyjadřovacích prostředků bylo dosaženo plastických objektů se silnou vizuální estetikou. Tento běžně dostupný materiál se tak s jistotou projevil jako vhodný a plně funkční pro nácvik a rozvoj prostorové představivosti a zastává tak důležité místo mezi klasickými plastickými materiály.

O autorce:

Mgr., Bc. Olga Divišová je odborná asistentka na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty JU v Českých Budějovicích se zaměřením na prostorovou tvorbu. Poznatky a zkušenosti čerpá z vlastní umělecké praxe v oboru výtvarného zpracování keramiky a porcelánu, kde působí jako designérka šperku a doplňků do interiéru.

Performance skupiny Auxig „Znějící Litoměřice“ | Mgr. et MgA. Jan Krombholz

 

Performance skupiny Auxig „Znějící Litoměřice“ přímo vychází z terénních nahrávek pořízených během dvoudenního zvukového workshopu pořádaného v rámci projektu Fenomenologická zkoumání zvukových prostředí řešeného Flú Av Čr. Večer audiovizuálních představení byl přirozeným vyústěním workshopů, jež se zabývaly zvukovým prostředím, sonickou ekologií a technologií zvukového záznamu. V průběhu večera zazněly surové nahrávky pořízené participanty a poté jejich živá postprodukce v podání dvou uměleckých projektů. Site specific performance poukazovala na další možnosti vnímání sonických prostředí a použití zvuku jako plnohodnotného média v současném umění.

 

O autorovi:

Jan Krombholz je umělec a pedagog působící na Katedře výtvarné výchovy PF UJEP v Ústí nad Labem. Ve svém doktorském studiu se zabývá mapováním zvukového umění a zvuku jako média s důrazem na jejich interpretaci a využití ve výtvarné edukaci. Ve své umělecké tvorbě se věnuje zvukovým instalacím a živým A/V performancím se skupinou Auxig. Je členem sdružení phonon~, které pořádá eventy zprostředkovávající současné trendy v experimentální hudbě a zvukovém umění.

Krombholz
Kvasnickova

Intimní deník | Mgr. Jiřina Kvasničková

 

V diplomové práci jsem se ponořila do svých deníků a ilustrovala vybrané momenty grafickou technikou suché jehly. Vybrala jsem deset deníkových textů, které jsem spojila s deseti obrazy, jež vznikly na základě náčrtů ve skicáku. Intimní a subjektivní prožitky jsem pustila na svět, aby žily svým životem. Interdisciplinární spojení autorského textu a obrazu mi umožnilo přesnější vyjádření, lepší vymezení a reflexi mého prostoru, místa ve společnosti a v soukromých vztazích.

O autorce:

Na Katedře výtvarné výchovy Univerzity Palackého jsem vystudovala Učitelství výtvarné výchovy a Muzejní a galerijní pedagogiku. Od roku 2020 působím jako učitelka výtvarného oboru ZUŠ Fantazie v Olomouci. Od roku 2021 působím jako doktorandka na KVV UP a mám v plánu věnovat se jinakosti ve školství, podpoře různosti a rozmanitosti všeho druhu, a to vše pomocí metod výtvarné výchovy.

Kavalkova

Kresba tělem | Mgr. Patricie Kaválková

 

Proč se nechat limitovat klasickými kresebnými prostředky nebo podklady? A proč hledat náročné náměty? I ve výtvarném umění platí, že v jednoduchosti je krása. Lidské tělo je tím nejdokonalejším nástrojem a samotný pohyb je naprosto fascinující i mnohotvárný podnět ke zpracování. Cílem bakalářského projektu s názvem „Kresba tělem“ realizovaného v letech 2017 a 2018 byla poněkud netradiční konfrontace výtvarného a tanečního umění. Inspirací kresebně-tanečních akcí byl scénický tanec, který mě naučil pracovat s tělem velmi rozmanitými způsoby. S využitím právě tanečních kroků a pohybů tak byly tvořeny kruhové útvary rozdílných průměrů v rozličných časech na různých místech v přírodě, která poskytla bohatý zdroj proměnlivých povrchů. V těchto osobních aktech nešlo o hmotný výsledek, ale o můj samotný prožitek a hlubokou intimitu, která se odehrávala na náhodně vybraných místech, jež ve mně vyvolávaly potřebu stát se jejich chvilkovou součástí a zanechat v nich po sobě dočasnou stopu. Fotografická řada zachycující kresbu tělem byla pro účely obhajoby bakalářské práce instalována tak, aby co nejvíce přiblížila realizované akty v přírodě. Záměrem takové prezentace bylo, aby divák na dílo nahlížel ze středu kruhu a při prohlížení měl potřebu pohybu, díky kterému se tak dostane do poloh víceméně tanečních a stane se alespoň na okamžik samotným účastníkem takové akce.

O autorce:

Patricie Kaválková je absolventkou Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci, kam v letošním roce nastoupila i na doktorské studium v oboru Výtvarná pedagogika. Druhým rokem pracuje jako edukátorka v Galerii moderního umění v Hradci Králové, kde měla možnost být spoluautorkou populárně naučné knížky Galerie moderního (č)umění. Zabývá se možnostmi, jak jednotlivé umělecké disciplíny konfrontovat, rozkrývat v nich vzájemné vztahy a hledat možnosti jejich komunikace. Dlouhodobě se věnuje propojení především pohybového a výtvarného vyjádření.

Lipnerova

Kaleidoskop | Mgr. Sára Lipnerová

 

Videopříspěvek prezentuje praktickou část diplomové práce s názvem Kaleidoskop. Jde o interaktivní objekt, jehož promítané obrazy mají rozvíjet představivost a evokovat asociace. Divák se na přeměně obrazu aktivně podílí a vytváří nové kompozice, jež přinášejí estetický zážitek. Princip promítání skrze nedigitální zařízení autorka využila také při výuce na ZUŠ.

O autorce:

Mgr. Sára Lipnerová je studentkou doktorského studia na Katedře výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci. V současné době se věnuje výzkumu a vzdělávání v oblasti textilní tvorby.

Sekce 6
04_.png

Sekce 6 POSTEROVÁ SEKCE

Využití satelitního navigačního systému ke zpřístupňování kulturního dědictví obce Věrovany
Mgr. 
Veronika Nirnbergová

 

Příspěvek představuje interaktivního průvodce do "chytrého" telefonu po regionálních památkách obce Věrovany. Seznamuje s výsledným produktem a nastiňuje také samotný proces tvorby. Průvodce založený na principech zážitkové pedagogiky je ve formě volně stáhnutelné cartridge zpřístupněn široké veřejnosti. Po spuštění cartridge návštěvníkův přístroj (nejčastěji mobil nebo tablet s iOS nebo Android) pomocí GPS naviguje trasou s deseti úkoly. Ty byly pečlivě metodicky navržené a testované několika různorodými skupinami. Průvodce zadává úkoly v předem definovaných zónách, nabízí bohatou obrazovou dokumentaci (historické fotografie aktuálně navštíveného místa apod.) a poskytuje okamžitou zpětnou vazbu k jednání návštěvníka – a to zejména k poloze či pohybu návštěvníka (resp. jeho GPS zařízení) a k řešení úkolů. Při vložení nesprávné odpovědi je ke správné odpovědi návštěvník naveden. Trasou provází postavička Skřítka Věrovánka, což přispívá k atraktivitě projektu zejména pro nejmladší návštěvníky. Program Urwigo, ve kterém byla cartridge vytvořena, nabízí širokou škálu využití (načasování automatického zobrazení nápovědy, spuštění odpočtu času při vstupu do určené zóny, uložení dosavadních řešení úkolů na neomezenou dobu pro pozdější návrat atd.) Absolvování trasy průvodce je možné přirovnat k hraní počítačové hry v reálném světě, kdy hráčem se stává návštěvník regionu a herním prostředím to, co ho skutečně v lokalitě obklopuje. K jednání hráče v daném místě vybízí jeho telefon se spuštěnou cartridgí resp. průvodcem. Projekt vyzdvihuje vzdělávání prožitkem, jakož i důležitost regionálně významných budov (např. mlýn, kaple), tradic (hodové slavnosti, činnost dobrovolných hasičů) a osobností (malíř Joža Uprka). Tímto přispívá k formování kulturně vzdělané společnosti.

O autorce:

Absolvovala anglickou sekci Gymnázia Olomouc, Hejčín, následně pak PdF Univerzity Palackého v Olomouci – obor Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ a Muzejní a galerijní pedagogika. V současnosti působí na Fakultní základní škole PdF Univerzity Karlovy v Praze (Mezi Školami), kde nad rámec výuky organizuje kulturně-vzdělávací projekty a interaktivní výstavy pro žáky z více než 30 zemí světa. Zabývá se využitím nových technologií ke zpřístupňování kulturního dědictví. Vlastní tvorbu vystavuje v různých městech České republiky i ve stálé expozici polské Galerie Sztuki – Lesnica.

Veronika Nirnbergová poster png.png
Veronika Nirnbergová stahnete hru.png
Veronika Nirnbergová zjistete vic.png

Poster lze poklepáním zobrazit ve velkém rozlišení jako pdf

Hra ke stažení

Zjistěte víc...

Nápady pana Koláře | Mgr. Kateřina Mesdag

 

Video příspěvek YouTube video Nápady pana Koláře. 19. 12. 2020. In: Youtube [online]. [cit.2021-09-22]. Dostupné z: https://youtu.be/OfC-2VacbeI. Kanál uživatele Kateřina Mesdag.

 

Sedmiminutový video příspěvek Nápady pana Koláře stručně seznamuje s magisterským projektem Kateřiny Mesdag, jehož cílem bylo mimo jiné i vytvořit autorskou knihu zprostředkovávající obsah z výtvarného umění dětskému publiku. Společně s knihou vznikly i dvě stolní hry – Pexesáž a Puzzláž, výtvarná aktivita – Korespondáž a pracovní listy pro děti, které rády čtou s tužkou v ruce. V sekci 1 Umělecké dílo – inspirace pro soudobou výtvarnou výchovu se můžete zúčastnit i stejnojmenné online prezentace této autorky a edukátorky v kultuře, která vám představí některé didaktické přístupy v knize použité k transformaci zvoleného obsahu. Oba konferenční příspěvky spolu obsahově souvisí, mohou však být publikem navnímány nezávisle na sobě.

O autorce:

Kateřina Mesdag je edukátorkou v kultuře a studentkou doktorského programu na Katedře výtvarné výchovy PdF UPOL – obor Teorie výtvarné pedagogiky. Dlouhodobě se zabývá hledáním originálních autorských a didaktických přístupů, díky kterým jsou dětskému publiku zprostředkovávány obsahy výtvarného umění. V současné chvíli se společně s výzkumným IGA týmem soustředí na šetření didaktických prostředků muzeí umění a galerií, které mají potenciál propojovat dva sesterské obory, a to výtvarnou pedagogiku s edukací v kultuře, a tím i integrovat výtvarné umění a „obrazy“ do pedagogické praxe.

Obrazy a paměť místa | Prezentace a obrazová dokumentace projektu

doc. Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.

 

Příspěvek představí výsledky edukativního projektu Obrazy a paměť místa, který vznikl ve spolupráci s fotografem Svatoplukem Klesnilem v rámci metodické platformy Bez názvu. Nedatováno. Cílem tohoto projektu bylo nabídnout konkrétní metodický podnět ke zpracování tématu lidské paměti, historie a míst, s nimiž jsou spojeny lidské příběhy. Projekt vychází z Klesnilova fotografického cyklu Dočasná přítomnost (2015), v němž se autor zaměřil na příběhy členů vyhnaných německých rodin. Tento umělecký impuls (autor jej na konferenci představí v samostatném příspěvku) byl rozveden do širších souvislostí tématu paměti míst a uchování příběhů předešlých generací; příspěvek představí detaily této konkrétní didaktické transformace tématu a dosavadní výsledky projektu.

O autorce:

Doc. Petra Šobáňová, Ph.D., působí na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kde se zabývá didaktikou výtvarné výchovy a muzejní a galerijní pedagogikou. Je autorkou řady publikací a projektů, založila časopis Kultura, umění a výchova a je jeho vedoucí redaktorkou. Působí v redakčních radách dalších časopisů a je členkou několika profesních organizací. V současné době je proděkankou PdF UP a zástupkyní vedoucího na KVV PdF UP. Aktuálně se věnuje tvorbě a rozvoji platformy Učitel21, jejímž cílem je podpořit inovace v přípravě učitelů. Je rovněž autorkou metodického projektu Bez názvu. Nedatováno. Je předsedkyní České sekce INSEA.

Nirnbergová
Mesdag
Sobanova
bottom of page